کاغذ آتش زده

بر بی کسی کاغذ آتش زده رحمی..

کاغذ آتش زده

بر بی کسی کاغذ آتش زده رحمی..

مشخصات بلاگ

اتَّبِعُوا مَن لَّا یَسْأَلُکُمْ أَجْرًا وَ هُم مُّهْتَدُونَ وَ مَا لِیَ لَا أَعْبُدُ الَّذِی فَطَرَنِی وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ أَأَتَّخِذُ مِن دُونِهِ آلِهَةً إِن یُرِدْنِ الرَّحْمَـٰنُ بِضُرٍّ لَّا تُغْنِ عَنِّی شَفَاعَتُهُمْ شَیْئًا وَ لَا یُنقِذُونِ إِنِّی إِذًا لَّفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ
(یس، 22-24)

کونوا ورقاً لا شوک فیه..

سه شنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۰۶ ب.ظ

در مورد مسئله "امر به معروف و نهی از منکر" نکته مهمی که مورد غفلت و فراموشی قرار گرفته "امر به معروف و نهی از منکرِ" عملی و غیر زبانی است.

و "امر به معروف و نهی از منکرِ" عملی، نه به معنی قانونگذاری و گشت ارشاد و اقدام انتظامی است و نه به معنی درگیریِ فیزیکیِ خودسرانه و ایستِ بازرسیِ شبانه!

که فرمود: «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم.»

"امر به معروف و..." حقیقی، و یا حداقل یکی از مهمترین ارکان این فریضه عادله، عملکرد و رفتار و منش و خلق و خویِ منِ مدعی و داعیه دار مسلمانی است.

اگر من به واقع ، و نه صرفا برای خودنمایی و ظاهرسازی، در باطن و در ظاهر به "تمامیِ" احکام و شرایع پایبند باشم، و نه فقط آنچه نفسم می پسندد، و با خلقِ خدا در رفتار و اخلاق و منش آنگونه باشم که او خواسته، که این خود یکی از وجوه و اجزایِ همان احکام و شرایع است، با عمل و رفتارِ خود سایرین را به معروفِ الهی امر کرده ام و از منکرش برحزر داشته ام.

و اگر معتقدیم که اعمال و رفتارِ ما چه در مواجهه با دیگران و چه به صورتِ فردی، بر روی اطرافیان مان تأثیر می گذارد، مطمئناً تایید خواهیم کرد که تأثیرِ این شکل از "امر به معروف و..." بیشتر از یک یا چندبار تذکرِ زبانی است.

 

 

بعدن نوشتقسمتی از شرحِ سیدحسن نصرالله بر حدیث حضرت صادق(علیه اسلام) را حتما بشنوید.

راه

نظرات  (۲)

  • رهـــــاننده ...
  • عالی
    سلام
    اول ابنکه کلا به نظرم امربه معروف و نهی از منکر درست فهم نشده. 

    دوم اینکه دعوت با امر و نهی متفاوت. "کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم" بحثش جدای از "وامر بالمعروف و نه عن المنکر"  هست.

    سوم رویکردی که شما تعریف میکنی نهایتا به این منجر میشه که هر کسی کارخودش رو بکنه و به دیگری کاری نداشته باشه وعملش بر دیگران تاثیر خواهد گذاشت که این با روح امر به معروف و نهی از منکر هم خوانی نداره.

    چهارم حوزه های موضوعی امر به معروف و نهی از منکر محدودیتی نداره منحصر به حجاب  و ظواهر دینی نیست. مثلا من چه طور می تونم با عملم استاد دانشکده مون رو از روش تدریس غلطش نهی کنم و این اساسا باید زبانی و تذکری باشه.

    پنجم امر به معروف و نهی از منکر یعنی امر کردن و آگاه کردن دیگران به چیزی که میدانی درست است و نهی از منکر یعنی نهی کردن و آگاه کردن دیگران به چیزی که میدانی غلط است


    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی